آقای. مدیر سینما، در جلسات و کارگروه های خود چه دستاوردهایی داشته اید؟ – قدس آنلاین | ایستگاه خبری



انتقاد همیشگی سینماگران از مدیریت صدا و سیما از تصمیمات خوب سازمان به ویژه اعتراضات اخیر به پخش تیزرهای تلویزیونی این سوال را مطرح کرده است که نتیجه دیدار سینماگران و رئیس سازمان سینمایی با این کارگردان چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، از شهریور 1400 که محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی شد و حتی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در خصوص مسائل جنجالی سینما و صدا و سیما اظهارنظرهایی کرد که به شدت از سینما حمایت کرد. . هر دو سازمان بر سینما اصرار داشتند اما بعد از حدود هشت ماه به نظر می رسید اتفاق جدی نیفتاد و جلسات و حتی تشکیل کارگروه سینمایی و تلویزیونی برای شناسایی ظرفیت های جدید و تعاملات به درد سینما نمی خورد. .

مهم ترین موضوعاتی که موضوع بحث و مناظره دو سازمان سینمایی و رادیویی بوده است، توزیع تیزرهای فیلم های در حال اکران و اطلاعات کلی برنامه اکران در سینما و شبکه نمایش خانگی و در داستان فیلم است. ساترا (سازمان تنظیم مقررات سمعی و بصری) بازگشته است. البته حق پخش فیلم های تلویزیونی را نیز باید در این موارد اضافه کرد.

وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم در خصوص شبکه نمایش خانگی که از دولت گذشته (دوازدهم) تاکنون چالشی جدی بین تلویزیون و سینما بوده است، به صراحت از لزوم بازگشت مدیریت شبکه به دولت صحبت کردند. وزارت ارشاد. محمد خزاعی در آبان ماه سال گذشته تاکید کرد که «جایگاه و شأن مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی باید حفظ شود» البته تجربه چندین ساله نارضایتی بیشتر سینماگران و اصناف را نشان داده است. تناقضات و فراوانی کیفیت و نظارت داخلی محصولات در این زمینه.

وی گفت: رشد و پویایی شبکه نمایش خانگی و نماهنگ می تواند ضمن ایجاد امید و نشاط اجتماعی، امنیت شغلی و معیشت مخاطبان سینما را به همراه داشته باشد. با نگاه مدیرعامل جدید سازمان صدا و سیما و تعامل آقای جبلی و احترام به سینماگران و هنرمندان، این نیاز از آن پس برآورده شد. این خواسته جامعه سینمایی کشور است و در حال پیگیری مسیرها و برگزاری جلسات با مراکز مربوطه هستیم و امیدواریم این تصمیم توسط مراکز قانونی اتخاذ شود.

این فیلمساز و رئیس سازمان سینمایی گفت: ما معتقدیم صفر تا صد جریان ودکا (وود) باید به راهنما برگردانده شود، ماموریت ساترا با دیگر ماموریت های صدا و سیما تفاوت اساسی دارد، ماموریت های بزرگ و متعدد صداوسیما. و تلویزیون دلیل انجام نشدن درست این مأموریت مضاعف است و تناقضات مدیریت صدا و سیما در تریبون ها و تلویزیون گواه این امر است. در عین حال تلویزیون می خواهد در این زمینه تماشا و سیاست گذاری کند که یکی است. از رقبای این پلتفرم‌ها است و به دلیل این رقابت و تضاد منافع، نمی‌تواند مسئولیت ارزیابی، نظارت و ارزیابی محتوای آن را بر عهده داشته باشد. همچنین معتقدیم مصوبه مجلس در این خصوص باید بررسی و اصلاح شود.» امید است نمایندگان محترم مجلس و کمیسیون فرهنگی به بررسی و رسیدگی ص این موضوع را بررسی کنید و مدیریت شبکه های نمایش خانگی را به وزارت ارشاد بازگردانید.»

وی در همین راستا ابراز امیدواری کرد در گفت‌وگوهای جدی – که در پاییز 1400 – در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از مسئولان ارشد و معتمدین و با حسن نظر و تدبیر در راس آنها انجام شد. در سازمان صدا و سیما هر چه زودتر این مشکل حل می شود. اما نه تنها هنوز این اتفاق نیفتاده است، بلکه ممنوعیت مجوز ساخت و پخش سریال های ساخته شده در سینما توسط ساترا باعث شده است که برخی از برنامه سازان شبکه های خانگی از گفته می شود تمام شب و بدون اجازه اعتراض می کنند. سکوها پخش می شود.

همچنین از آنجایی که دیدار مدیران سینما با مسئولان صدا و سیما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و حداقل خبری از آن منتشر نشده است، کمپینی از سوی جمعی از اهالی و فعالان سینما در حوزه نمایش خانگی راه اندازی شده است. شبکه. تاکنون بیش از 4300 نفر آن را امضا کرده اند.

البته نکته جالب در مورد شبکه نمایش خانگی این است که پیمان جبلی در اولین دیدار رسمی خود با تعدادی از سینماگران که اکثراً تهیه کننده هستند و در شهریور ماه 1400 برگزار شد، همین مشکلات را شنید و دغدغه‌های سینماگران وجود داشت. شبکه نمایش خانگی با موضوعاتی مانند تیزر و تبلیغات و حق پخش مطرح می شود اما موضوع شبکه نمایش خانگی کاملا از اخبار منتشر شده در صداوسیما دور شده است. این اتفاق اعتراض ابوالحسن داوودی – کارگردان سینما – را برانگیخت که در این نشست موضوعاتی از جمله رعایت حق برابر در آتش زدن آثار سینمایی و همکاری عادلانه در تبلیغات و تداوم آن را مطرح کرد اما مهمترین موضوعی که در این جلسه مطرح شد وزارت ارشاد متولی صدور مجوز شبکه نمایش خانگی از ساترا یا هر تلویزیون تحت حمایت است.

اما جدای از حل نشدن موضوع شبکه نمایش خانگی، نگرانی دیگری که این روزها جدی شده است، تیزرهای فیلم های در حال اکران است که اکران آنها در تلویزیون تقریبا غیرقابل قبول است.

این چیز جدیدی نیست و سال گذشته سعید خانی مدیر دفتر پخش «خانه فیلم» ناظر بر اکران دو فیلم «قهرمان» و «دینامیت» گفت: متأسفانه تلویزیون تیزرهایی از این فیلم ارائه نکرده است. خیلی وقته در سینما خوب نیست ما برای «دینامیت» تیزر تهیه کردیم اما پخش نکردند و گفتند باور نمی کردند محصول ارزشمندی است بنابراین می خواستند یک تیزر رایگان ارائه کنند در زمان کرونا رادیو و تلویزیون شمشیر سینما را بست و گفت: فیلم می‌دیدند و تیزرهای رایگان از جلوه و فرهنگ پخش می‌کردند که طبقه‌بندی آن 50 تیزر و حدود 500 تیزر برای فیلم‌هایی مانند دفاع مقدس بود، اما گاهی اوقات بازیگر می‌شدند. مثل اینکه دارند در سینما پول می گذارند. “

حتی اگر «دینامیت» از رادیو و تلویزیون خوشش نمی‌آید، علی سرتیپی، کارگردان و پخش‌کننده فیلم «درخت گردو» نیز گفت: «در تلویزیون تیزرهای فیلم را تهیه می‌کنند، اما تعداد قابل توجهی را پخش نمی‌کنند. و فقط چند “روز اول اکران تیزری منتشر شد که هیچ فایده ای برای فیلم نداشت.”

شاید سال گذشته تنها فیلمی که از حمایت های ویژه صدا و سیما به یادگار مانده، «وضعیت مهدی» ساخته هادی حجازی فر بود که به نظر می رسد تنها موضوع دفاع مقدس فیلم باشد نه علت اصلی آن. زیرنویس و پخش تیزر و اخبار در باکس های مختلف با توجه به رادیو و تلویزیون بودن جایگاه مهدی!

با توجه به وضعیت بد سینمای این روزها، بسیاری از سینماگران بر این باورند که اطلاع رسانی درباره فیلم ها و حتی فعالیت سینماها در رسانه ملی تاثیر زیادی در بازگشت پیشرفت سینما دارد که از زمان بازگشایی دوران کرونا تاکنون احیا نشده است. . اما گویا این رسانه نمی تواند کمکی بکند و اخیراً کاظم دانشی – کارگردان «الفازار» با انتشار پروانه نمایش فیلمش خطاب به پیمان جبلی یادداشتی نوشت: و آدرسی که در تصویر پروانه نمایش می بینید. فیلم «الفازار» نشان جمهوری اسلامی ایران است. ما این مجوز را از اسرائیل یا هیچ کشور دیگری دریافت نکرده ایم. ما هم ایرانی هستیم شما به آنها یاد دادید که رفتارشان را تغییر دهند و آنها هم این کار را کردند اگر قرآن خدا اشتباه نمی کند تیزرهای فیلم ما را از شبکه های پرمخاطب خود پخش کنید. ما «الفازار» را خون می‌کنیم، به آن جان و پول می‌دهیم، این جوان‌های فعال در عرصه سینما به شما سود رسانده‌اند، کی گفته درد فرهنگ را بهتر از ما می‌فهمید؟! “دنیا و مردم آن فقط در اطراف شما نیستند. لطفا این کار را انجام دهید.”

حبیب اسماعیلی کارگردان فیلم کودک «والدین معتمد» با انتقاد از این عدم همکاری و حمایت خاطرنشان کرد: زمانی که شبکه ماهواره‌ای جم فیلم‌هایی را در ایران اکران می‌کرد در جذب مخاطب مؤثر بود، اما صدا و سیما حاضر است از سینما حمایت نکند. .

و در هفته های اخیر رضا درمیشیان که جدیدترین فیلمش «باید» روی پرده سینماهاست، از پخش نشدن تیزر فیلمش از تلویزیون انتقاد کرد و نوشت: مجبور نیست.

داریوش مهرجویی که این روزها لامینور را در اکران دارد، تاکید کرد که برخورد با تلویزیون در سینما شرم آور است.

این کارگردان با انتقاد از برخورد صدا و سیما در خصوص عدم اختصاص تیزر و تبلیغات تلویزیونی به «لمینور» گفت: برخورد تلویزیون در سینما بسیار شرم آور است. آنها مجوزهای صادر شده توسط ارشاد را نمی پذیرند و در هیئت بازبینی خود می نشینند. آنها دوباره فیلم ها را می بینند و بر اساس سلیقه، عقل و درک خودشان یا مقداری پخش تصمیم می گیرند که آیا تیزر را منتشر کنند یا نه. یک فیلم در این کشور به چند مجوز نیاز دارد؟ این خیلی دردناک است که بعضی ها برای یک کشور تعیین تکلیف می کنند و معلوم نیست چقدر تحصیل کرده اند و فکر می کنند متولی فرهنگ کشور هستند!

با این تفاسیر و در شرایط اکران اخیر فیلم های جدید، فروش نامناسبی داشته اند. لطفا شفاف باشید!

انتهای پیام/

منبع: ایسنا