از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذا چه می دانید؟

شاخص قند خون اصطلاحی است که برای غذا استفاده می شود. این به این معنی است که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر وعده غذایی (مانند لیمو ، میوه ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون را اندازه گیری کرده و آن را با این عدد مقایسه کنید. افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. بر اساس شاخص قند خون ، غذاها به سه دسته تقسیم می شوند که شامل شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین است.

در میان افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است. مطالعات نشان داده است که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. نوعی فشار التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون بالا و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر رژیمی به دو نوع اصلی ساده و پیچیده تقسیم می شود.


مطالب پیشنهادی:

بو را با غذا از بین ببرید


غذاهای شیرین معمولی می توانند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهایی با قند (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده قندی می توانند میوه ، آجیل یا برخی غذاهای نشاسته ای (مانند سیب زمینی ، لیمو ، ماکارونی) ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد. به دلیل وجود قندهای پیچیده و ویتامین ها و مواد معدنی در بهبود سلامت مctiveثر است. به همین دلیل ، آنها باید در مقادیر مناسب برای هر فرد مصرف شوند. همچنین ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا افزایش نامناسب قند خون ایجاد نشود.

 

عوامل م .ثر بر واکنش های قند خون غذا

عوامل متعددی بر واکنش های قند خون غذا تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرایند غذا ، اندازه ذرات” همچنین غلظت قند در خون و شدت عدم تحمل گلوکز. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن ، و سپس تهیه و کم کردن آب غذاها باعث افزایش دسترسی به قند در غذاها می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی جزء موادی است که بسیاری از مردم هر روز از آن استفاده می کنند. اغلب اوقات ، با روشهای دیگر پخت و پز تهیه نمی شود. حاوی قند خواهد بود. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس آن را گرم کنید تا نشاسته موجود در آن شانس بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. به دلیل از بین رفتن بافت سخت (فیبر) در نوشیدنی ها ، شربت ها و مقدار کمی آب میوه ، مایعات و آب میوه ها ، قند بسیار بیشتری نسبت به میوه های تازه یا خشک شده وجود دارد که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. و قند خون را بالا می برد.

شاخص قند خون میوه

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، هندوانه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین است. غذاهایی که نیاز به جویدن بیشتری دارند. خوردن این نوع غذا با غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

فارغ التحصیل من متخصص تغذیه در اصفهان است

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدید نسبت به شاخص قند خون است.

مطالعات اخیر نشان داده است که میزان قند خون در کنترل قند خون بسیار مهمتر از شاخص قند خون است. مصرف کربوهیدرات را در نظر بگیرید و سپس منبع دریافت کربوهیدرات را در رژیم غذایی در نظر بگیرید. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات رژیم غذایی است که بر اساس آن هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. مشورت با متخصص تغذیه برای همه افراد ، به ویژه بیماران دیابتی و کسانی که در معرض خطر دیابت هستند ، با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدرات ها ضروری است.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و روش غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهانی کلیک کنید.


دکتر رضا اتمینی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

لاغری نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

آرد ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر

از شاخص قند خون چه می دانید؟ برای اولین بار دکتر رضا در آتمانیا است. ظاهر شد.



دیدگاهتان را بنویسید