تلاش های ناموفق مکرر برای ایجاد یک ماشین اقتصادی


به گزارش تجارت نیوز، این روزها عرضه خودروهای اقتصادی (از مسیر تولید و واردات) در بازار کشور به موضوعی داغ تبدیل شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت دستکاری های زیادی روی آن انجام می دهد. انتخاب این وزارتخانه برای مدل تولید داخلی باشد. پلت فرم رنو کوید است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در گذشته برنامه تولید خودروی اقتصادی در کشور با کلیدواژه «خودروی ارزان» وجود داشت. اما طی یک سالی که از آغاز به کار وزارت صمت در دولت سیزدهم می گذرد، دستکاری های زیادی در آن صورت گرفته است. بر اساس برنامه ریزی وزارت حراست، به منظور دسترسی دهک های پایین جامعه به خودروهای شخصی، محصولاتی با علامت «اقتصادی» وارد بازار می شود.

برای رسیدن به این هدف، وزارت امنیت دو مسیر را در نظر گرفته است: یکی تولید داخلی و دیگری واردات. نقش خودروهای خارجی در اقتصاد مدت هاست مشخص شده است چرا که وزارت امنیت اعلام کرده اولویت با خودروهای اقتصادی وارداتی است.

بر این اساس مشوق هایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است به طوری که اکثر خودروهای وارداتی زیر 10 هزار دلار قیمت دارند.

بنابراین ملاک وزارت حریم خصوصی برای خودروی وارداتی اقتصادی قیمت کمتر از 10000 دلار است و افراد و شرکت‌هایی که این گونه محصولات را وارد می‌کنند اولاً برای صدور مجوز از طرف وزارت حریم خصوصی در اولویت هستند و ثانیاً آنها نیز مشوق های ویژه دریافت کنید.

اما وزارت دفاع در حال بررسی راه دوم برای تامین نیاز بازار برای خودروهای به اصطلاح اقتصادی است و آن تولید داخل است. همانطور که در پیش نویس طرح تحول صنعت خودرو آمده است، سامتیس برای خودروی اقتصادی تولید داخل، ویژگی های خاصی را در نظر گرفته است که شامل مواردی مانند اندازه، مصرف سوخت، ظاهر، وزن و قیمت است.

اگرچه در طرح تحول صنعت خودرو از پلتفرم مورد نظر وزارت حراست برای تولید خودروهای اقتصادی سخنی به میان نیامده است. با این حال، با توجه به شاخص های مختلف، به نظر می رسد پلت فرم رنو کوید گزینه مطلوب برای این پروژه باشد. Kwid خودرویی است که توسط رنو در هند و برزیل با برچسب خودروی مقرون به صرفه (اقتصادی) عرضه شده است. این خودرو در زمان برجام قرار بود در ایران ساخته شود اما با گسترش تحریم ها این پروژه با شکست مواجه شد.

اکنون پس از چهار سال نام کوید بار دیگر برای بازار خودرو ایران مطرح شده و این بار وزارت ایمنی از آن حمایت می کند و قرار است با مشارکت ایران خودرو و سایپا ساخته شود.

البته وزارت امنیت به طور رسمی اعلام نکرده است که گزینه اصلی برای تولید خودروی اقتصادی رنو کوید است، اما سه نشانه وجود دارد که این فرض را تقویت می کند. ابتدا مرکز پژوهش های مجلس چندی پیش در گزارشی رسما اعلام کرد که خودرویی اقتصادی بر پایه پلت فرم رنو کوید ساخته خواهد شد.

از آنجایی که به احتمال زیاد نمایندگان مجلس با توجه به اطلاعات دریافتی از وزارت حراست و خودروسازان در حال تهیه گزارشی از خودروی اقتصادی هستند، به همین دلیل نام رنو کوید نیز به دلیل این اطلاعات مطرح می شود. به عبارت دیگر احتمالاً وزارت حراست و خودروسازان کد کد را به مرکز پژوهش های مجلس داده اند تا به نوعی بازخورد توسعه این محصول را دریافت کنند.

در این گزارش، مرکز تحقیقات با اشاره به تجربه تولید آل 90 در ایران، تاکید می کند که در مورد تولید کوید و با توجه به شبکه تامین فعلی، با رعایت استانداردهای 85 گانه و هزینه های مالی، قیمت نهایی آن ممکن است نسبت به نرخ پایه افزایش قابل توجهی داشته باشد. بنابراین مرکز تحقیقات به این نتیجه رسید که ممکن است اولین اهداف قیمتی وزارت امنیت در عرضه خودروی به اصطلاح اقتصادی محقق نشود.

مرکز تحقیقات در بخشی دیگر از این گزارش به تحلیل ایمنی رنو کوید پرداخته و عنوان کرده است که نسخه برزیلی این خودرو از نظر استاندارد و ایمنی شرایط بهتری نسبت به نمونه هندی دارد.

در گزارش مرکز تحقیقات همچنین اشاره شده است که ماهی‌های تولید شده در هند و برزیل برخی از استانداردهای 85 گانه داخلی را رعایت نکرده‌اند. در نهایت، مرکز تحقیقات پیش بینی می کند که به دلیل تست های تصادف سخت تر، Kwid هیچ ستاره ایمنی در هیچ مدلی دریافت نخواهد کرد.

یکی دیگر از نشانه هایی که می توان برای ادعای ساخت خودروی اقتصادی داخلی مورد نظر وزارت امنیت بر روی پلت فرم رنو کوید به آن تکیه کرد، حضور این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو است.

در این نمایشگاه که در هفته اول شهریور ماه برگزار شد، خودروهای زیادی به عنوان محصولات آینده صنعت خودرو و بازار کشور معرفی شدند که یکی از آنها رنو کوید است. در این نمایشگاه دو محصول تحت عنوان خودروی اقتصادی معرفی شد که یکی از آنها مدل مشترک سایپا و سیتروئن و دیگری رنو کوید است.

با توجه به اینکه محصول مشترک سایپا و سیتروئن در سایت کاشان (سایتی که 50 درصد قطعات آن به سیتروئن فرانسوی اختصاص دارد) تولید خواهد شد، احتمال تولید موازی هر دو رنو کوید بسیار زیاد است. خودروسازان بزرگ کشور

تکذیب نکردن این موضوع از سوی خودروسازان و وزارت حراست، شاید نشانه دیگری از تبدیل شدن رنو کوید به خودروی اصلی اقتصادی در بازار کشور باشد. چندی پیش معاون تحقیق، طراحی و توسعه محصول ایران خودرو تولید محصول به اصطلاح اقتصادی روی پلت فرم رنو کوید را به طور کامل تایید کرد.

محسن رضای منش در پاسخ به اینکه خودروی اقتصادی مورد نظر خودروسازان کشور مشابه رنو کوید است، گفت: یک پلت فرم از 5 جزء تشکیل شده و نیروی محرکه، برق و شبکه آن 35 درصد آن را تشکیل می دهد. بنابراین، هنگامی که این اشیاء درونی می شوند، آنها بومی پلتفرم مورد نظر در نظر گرفته می شوند. وی گفت: در تولید خودروی اقتصادی هدف اصلی تیراژ بالا است تا بتوان قیمت نهایی را کاهش داد.

با توجه به نشانه های مورد نظر، تقریباً قطعی است که خودروی اقتصادی مد نظر وزارت امنیت بر روی پلت فرم رنو کوید ساخته خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که آیا فصل پنجم سریال خودروهای ارزان قیمت یا مقرون به صرفه در ایران عرضه می شود. پایان خوشی داشته باشید یا به سرنوشت قبلی دچار شوید.

چهار تلاش ناموفق

وزارت امنیت اکنون به دنبال تامین خودروهای اقتصادی از طریق تولید داخلی (علاوه بر واردات) است که پیش از این – چهار بار – چنین طرحی و بدون موفقیت لازم راه اندازی شده بود.

به نوعی می توان امضای قرارداد پلت فرم مشترک X90 بین خودروسازان ایرانی و رنو فرانسه را فصل اول از سری تولیدات اقتصادی یا ارزان قیمت خودرو دانست. در آن زمان تندر-90 باید با قیمتی کمتر از هفت میلیون تومان جایگزین پیکان می شد، اما در نهایت تولید آن به دو خودروساز بزرگ کشور رسید. در عین حال، قیمت بالاتر از هدف تعیین شده است.

تلاش دیگر خودروسازان و سیاستمداران برای ساخت خودروهای ارزان قیمت کاهش قیمت است که توسط ایران خودرو اجرا شد و نتیجه ای نداشت. در اواسط دهه 1980، خودروسازان ایرانی سعی کردند با کاهش قیمت پژو 405، قیمت آن را کاهش دهند. به همین دلیل کیفیت قطعات کاهش یافت و به همین دلیل آتش سوزی های معروف در این خودرو رخ داد. این اتفاق باعث شد تا پروژه کاهش قیمت تکمیل شده نه تنها با شکست مواجه شود، بلکه نماد ارزان قیمت کاهش کیفیت را نیز رقم بزند.

اما فصل دیگری از سری تولید خودرو در اقتصاد کشور به ماجرای همکاری ناتمام ایران خودرو و چری چین مربوط می شود. ایران خودرو و چری در اواسط دهه 80 به تفاهم همکاری متقابل رسیدند و یکی از اهداف آنها ایجاد خودروی به اصطلاح اقتصادی بود.

اما چینی ها به کاهش هزینه و ارزانی شهره هستند و ایران خودرو می خواهد با استفاده از این ویژگی خاص محصولاتی با کمترین قیمت تولید کند تا بازار گمشده پیکان را احیا کند. دو شرکت تقریباً به تفاهم نهایی برای مشارکت رسیدند، اما ناگهان علی اکبر محرابیان، وزیر وقت صنعت اعلام کرد که چینی ها در صنعت خودروسازی ایران جایی ندارند.

این سمت وزیر صنایع آب پاکی را به دست شرکت‌های خودروسازی ایرانی می‌ریزد و بزرگترین خودروساز کشور نمی‌تواند با یکی از غول‌های صنعت خودروی چین همکاری مشترک داشته باشد. سرانجام چهارمین تلاش برای ساخت خودروی مقرون به صرفه در کشور در دوران برجام و همراه با آن رنو کوید کلید خورد و با شکست مواجه شد.

در آن زمان هاشم یکهزاره، مدیرعامل سابق ایران خودرو اعلام کرد که خودرویی به نام کوید توسط این شرکت تولید می شود و به اصطلاح قیمت اقتصادی خواهد داشت. این پروژه نه تنها از بین رفت، بلکه با فرارسیدن تحریم ها و خروج رنو از کشور به فراموشی سپرده شد.

قطعات خودرو صمت اقتصادی

اما بیایید نگاهی به طرح وزارت حراست در مورد محصول اقتصادی که در طرح تحول صنعت خودرو آمده است، بیاندازیم. بر این اساس خودروی مورد نظر وزارت امنیت کمتر از 4 متر طول و نزدیک به 800 کیلوگرم وزن ندارد و کل هزینه قطعات و مونتاژ آن نباید کمتر از سه هزار دلار باشد.

به طور کلی وزارت امنیت برای خودروی اقتصادی ویژگی های خاصی در نظر گرفته است که در واقع تفاوتی با رنو کوید ندارد.

همانطور که در طرح تغییر آمده است، کل هزینه مربوط به مالکیت یک خودروی اقتصادی باید کم باشد، به طوری که این هزینه شامل تمام هزینه های مربوط به قیمت محصول، هزینه مالکیت خودرو و هزینه مربوط به سوخت می شود. مصرف.

دستیابی به مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر صد کیلومتر یکی دیگر از اهداف و اصلی ترین بخش مورد نظر وزارت امنیت برای یک خودروی اقتصادی است.

وزارت امنیت همچنین تاکید کرد که خودروی مورد بحث باید ظاهری منحصر به فرد مانند SUV داشته باشد، زیرا نوع SUV در بیشتر بازارهای جهان یک نوع رو به رشد محسوب می شود.

وزارت امنیت نیز گفته است که این خودرو باید مدرن باشد، به گونه ای که نقطه اتصال صاحب خودرو به دنیای مدرن تلقی شود. بنابراین نباید یک محصول قدیمی با ظاهر نامناسب ساخته شود، بلکه حتی بیشتر ویژگی های آن را باید مدرن دانست. سامتی همچنین ساخت خودروی برقی اقتصادی را در دستور کار قرار داد.

بر اساس برنامه ریزی وزارت امنیت، 300 هزار دستگاه خودروی اقتصادی به صورت مشترک بین ایران خودرو و سایپا در مدل های مختلف تولید می شود. گفته می شود میزبان این خودرو سایت بن رو (واقع در شهر ساوه) است.