خلاقیت در سرویس هیئت – قدس آنلاین | ایستگاه خبری



همانطور که فاطمه نوروزی، مدیر عامل این مجموعه به ما گفت، علاوه بر اینکه محصولات از مرحله طراحی تا اجرا، مطابق با این بوم ساخته می شوند و مواد اولیه آن تا جایی که کاملا ایرانی است. تا حد ممکن. . محصولاتی که مشاهده می کنید نگاه جدید و خلاقانه کودکان در تابلوی هنری و حس اصالت در ایران و امواج خلاقیت آن است. به مناسبت ایام اربعین حسینی با فاطمه نوروزی مدیرعامل این مجموعه گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

در مورد پیشینه و تاریخچه ای که منجر به ایده “هنر صفوف” شد، بگویید.
زمانی که ساختار اولیه هیئت هنری شکل گرفت، دانش آموزان در ایام محرم گرد هم آمدند و فعالیت های هنری خود را در قالب چادرهای هنری انجام دادند. آثاری مانند کتیبه با کمک هنرمندان گرافیک و طراحی پارچه در دستور کار هیئت های مذهبی قرار گرفت. در حدود سال 90 کارگروه های ویژه ای تشکیل شد و هر کدام از این کارگروه ها در زمینه تولید محتوا فعالیت داشتند. محتوا.
این کارگروه ها از سال 1375 در قالب مؤسسه هنری موکب به فعالیت و فعالیت خود ادامه می دهند. نکته اینجاست که تولید محتوا و محصول نهایی این مؤسسه نه تنها برای محرم الحرام نیست، بلکه این مؤسسه به عنوان نمادی از فعالیت های هنری مؤکب فعال است. هیئت اقتصاد هنر و تلاش می کند در قالب یک مجمع بین المللی در حوزه فرهنگی تاثیرگذار باشد.
این موسسه در سال های اخیر سعی کرده در بخش های مختلف از کتیبه ها و لباس های محرم گرفته تا قاب هایی با موضوع ائمه اطهار علیهم السلام و اسلام برای مخاطبان محتواسازی کند و پاسخگوی انواع سلیقه ها باشد.

هدف این مجموعه چیست و اساسا هنر موکب چه نیازی دارد؟
هدف اصلی در نظر گرفتن موضوع اطعام روح از معارف اسلامی و اهل بیت (ع) برای استفاده خانواده ها در تولید محتوا، طراحی، کیفیت و فروش و همچنین توسعه برای حفظ و حفظ کلام ماست. بزرگان خانواده از طریق هنر

آیا این بدان معناست که محصولات مؤسسه هنری موکب مستقیماً معطوف به هیئت های مذهبی نیست؟
جامعه هدف این نهاد معمولا خانواده است، در واقع ماهیت کار هیئت های مذهبی مشخص است و مخاطبان نسبت به آن کنش و واکنش دارند، اما در موضوع خانواده، مسئولیت این نهاد بر عهده این نهاد است. بیشتر چون نشان دهنده میزان ارادت به اهل بیت(ع) و ترویج فرهنگ است تربیت جامعه باید از خانواده ها شروع شود که نیاز به خلاقیت و اندیشه های خاص دارد.

با توجه به اینکه از طراحی کتیبه ها تا خلق طرح ها و محصولات تشییع جنازه، هنرمندان در کدام حوزه هنری در این موسسه فعالیت دارند؟
در هر کارگروه، یک مدیر هنری در کنار تیم ایده‌پردازی وجود دارد، زیرگروه مدیر هنری بسته به محتوا و نیاز تولید محصول با کارگروه‌ها از طراحان گرافیک گرفته تا طراحی پارچه، لباس و خوشنویسان همکاری می‌کند.
تیم محتوا بر اساس گزارش‌های بخش بازاریابی، نیازهای مخاطب را ارزیابی می‌کند، همراه با ایده‌هایی که تیم دارد، گاهی اوقات ایده‌ها منجر به خلق آثاری می‌شود که جای خود را در بین مخاطبان چندین ساله و غیرضروری باز می‌کند. از طریق آنها.
در نهایت یک مدیر در کارگروه وجود دارد که محصولات را در اختیار بخش های طراحی، فروش و سایر بخش ها قرار می دهد.

به نظر می رسد خلاقیت حرف اول را در تولید این محصولات با هنر و تجربه می زند.
معمولا با دوستان داخل این اتفاق می افتد، ما همیشه یک گروه ایده و یک گروه فضای مجازی داریم و هرکس ایده ای دارد در این گروه ها می نویسد.
به عنوان مثال در یکی از کارگروه ها تصمیم گرفتیم برخی از سخنان شهید سرلشکر قاسم سلیمانی را که ممکن است با فضای کنونی سازگار باشد در محصولات نوجوانان و یا در تولید محصولاتی با مضمون اباعبدالله استفاده کنیم. ص). ) که با توجه به گستردگی و تنوع این محصولات جامعه، با کمک گروه محتوا و فضای مجازی و ایده ها، به محصولاتی دست یافته ایم که می تواند در قالب یک قاب تزئینی، نیازهای مخاطب را در نظر بگیرد.

چگونه برای خلق آثار به هنرمندان موکب دست پیدا کنیم؟
این موضوع بسیار مهم است، همه فعالان مؤسسه هنری موکب از یک خانواده هستند و در قالب هیئت هنری به ما کمک می کنند، افرادی مانند آقای مهندس. براتی، روح امین و شیخ رضایی از دوستانی هستند که زیر نظر هیئت امام حسین (ع) با هنر موکب همکاری می کنند. .
این امر شرایط بسیاری را برای موکب هنری تسهیل می کند، زیرا اگر بخواهیم این فعالیت را در قالب یک شرکت خصوصی انجام دهیم، ممکن است هنرمندان فرصت همکاری نداشته باشند یا تمایلی به همکاری نداشته باشند، اما اکنون همه این بزرگواران زیر پرچم هستند. هیئت اهل بیت(ع) فنون و ایده های هنری خود را برای بهبود محصولات و رفع نیازهای مخاطبان ارائه می کنند. به عنوان مثال، وقتی امسال کار با کودکان و نوجوانان را شروع کردیم، خیلی فکر کردیم که از چه تکنیکی استفاده کنیم تا اینکه با آقای دکتر آشنا شدیم. براتی. در تهیه این آثار نیز مانند تولید محصولات دیگر، همفکری زیادی داریم و آنقدر ایده ها را چکش کاری کردیم که به ایده خوبی رسیدیم که با خلاقیت آقای مهندس. براتی بالاخره یک محصول خوب ساخته شد. .

چه افقی برای موکب آرت و در درجه بعدی مجموعه هایی از این دست در بازار محصولات آیینی می بینید؟
هر یک از کارگروه های هنر موکب باید مجزا و مستقل باشند، مثلا کارگروه هدایای تزئینی، پوشاک و حتی بخش بین الملل باید مجزا باشد، در این راستا نگاه ساختاری در این نهاد باید تغییر کند تا هر کدام یکی از این بخش قوی تر می شود. این تفکیک علاوه بر اینکه به هر بخش قدرت لازم را برای تولید محتوا و محصولات می دهد، هر یک از این بخش ها را قادر می سازد تا جامعه هدف خود را بهتر تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس نیاز جامعه هدف خود ایجاد کنند.

به عنوان جمعی از تولیدکنندگان در این زمینه می خواهم از ظرفیت های این حوزه (مذهبی و آیینی) برای تولیدکنندگان در ایران بپرسم.
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که برای محصولات موسسه هنر در نظر می گیریم این است که از مواد اولیه خارجی برای تولید محصولات استفاده نمی کنیم. تمرکز اصلی این است که محصولات ما از مواد اولیه ایرانی ساخته شده است.

یکی از مقوله های مهم مربوط به شهرهای زیارتی سوغات است. بازار حداقل در ایران را می توان مدعی شد که کالاهای خارجی یا محصولات خشکبار که با مفهوم مقوله سفر همراه نیستند، کاملاً اشغال شده است. به نظر شما به عنوان یک تولید کننده محصولات مذهبی، چگونه می توان بازار محصولات این حوزه و حتی ذائقه زائران را به سمت محصولات ایرانی با کیفیت و مرتبط تر با مفهوم سفر منتقل کرد؟
شاید یکی از موارد مهمی که در عرضه محصولات به آن توجه نمی شود نوع بسته بندی باشد، این بسته بندی لزوماً گران قیمت نیست، اما می توان با استفاده از ایده ای مناسب برای مخاطب، شکیل و زیبا بود و او را متقاعد کرد. نظر.
این موضوع برای سوغات فرهنگی هم قابل اجراست. باید به این نقطه برسیم که وقتی محصولی برای اهل بیت(ع) و زائرانشان می سازیم، به این مکان مقدس احترام بگذاریم و برای ارادت خود به آنها، این احترام را به زائر و باکیفیت ساز هم داشته باشیم. محصولات و ارائه با بسته بندی مناسب و شیک.

از نقش آقای علی حیاتی در این مجموعه بگویید; نام او بارها در محافل هنری انقلاب شنیده می شد.
وی مؤسس و رئیس کارگروه های آقای. خیتی شخصیتی بسیار با محتوا، خلاق و تاثیرگذار دارد و با توجه به اینکه در این زمینه بسیار دغدغه مند است، نقش تاثیرگذاری دارد.

آیا می توان به وجود آمدن اتفاقاتی مانند راهپیمایی هنری به دلیل ارتباط آن با هیئت هنری را نوعی هویت یک مجموعه دانش بنیان دانست؟
نه اینکه ببینیم ما را متمایز خواهد کرد، اما به نظر من فعالیت این موسسه هنری که آمیخته با آیین است چشمگیر است و الگوی بسیاری از مجموعه هایی است که در فضای کسب و کار فعالیت می کنند، مانند موکب آرت، این موسسه. برای همه موارد است مذهبی شکل و شمایل خاصی دارد، اعضا برای موضوعات مختلف مانند پیاده روی اربعین و خود این روز ماه ها قبل برنامه ریزی و فکر می کنند.

در آخر اگر نکته ای هست بفرمایید؟
کار در این زمینه سختی هایی دارد، از جمله اینکه به غیر از یکی دو سازمان در شرایط خاص، موسسه هنر مورد حمایت هیچ ارگانی نیست، هرچند نیازمند حمایت این صنعت هستیم. سازمان ها می توانند کمک کنند، می توانند با ارائه این محصولات به کارکنان یا بازدیدکنندگان ملی و بین المللی خود در معرفی و استفاده از محصولات هنری آیینی که نسل به نسل منتقل می شوند، نقش مهمی ایفا کنند.

خبرنگار: قمری فاطمی نژاد