دانش آموزان با افت تحصیلی – قدس آنلاین | ایستگاه خبری



اپیدمی ویروس کرونا اختلالات عمده ای در زندگی روزمره ایجاد کرده است و دانش آموزان این تغییرات را احساس می کنند که یکی از مهم ترین تأثیرات همه گیر کرونا بر سیستم های آموزشی است. مانند تقریباً همه کشورهای جهان، یکی از مهمترین دغدغه های آنها بازگشت نظام آموزشی قبلی است.

به گزارش قدس آنلاین، معایب سلامت و آموزش دائماً وضعیت را تشدید می کند و بر حوزه سلامت سنگینی می کند و در شرایط همه گیر، روند آموزش حضوری دانش آموزان به اجبار تعطیل می شود. اپیدمی ویروس کرونا، تعطیلی اجباری مدارس و روی آوردن دانش آموزان به آموزش الکترونیکی طی دو سال گذشته مدارس را وارد فضای آموزشی جدیدی کرده است که الزامات آن با فضای سنتی بسیار متفاوت است. نقش آموزش و پرورش در فرآیند رشد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بسیار مهم و تعیین کننده است و مدرسه به عنوان رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت زمینه را برای رشد فکری و اخلاقی جامعه فراهم می کند.

اما کارشناسان همیشه نگران این بوده اند که آسیب های روانی و آموزشی طولانی مدت و ویرانگر باشد و گاهی اوقات اثرات مخرب این بیماری همه گیر برای چندین دهه قابل مشاهده باشد. بازگشایی مدارس آسیب های روانی و آموزشی دانش آموزان را کاهش می دهد و به مدیران کمک می کند تا برنامه های آموزشی تمام وقت را اجرا کنند. در همان زمان، این سوال مطرح شد که آموزش و پرورش در دوره دو ساله همه‌گیری چگونه کار می‌کرد که در نهایت علی‌رغم همه مخالفت‌ها به حدی رسید که حتی سران قوا هم صد در صد رودررو موافقت کردند. آموزش.

کرونا از مارس 1998 سیستم آموزشی کشور را تحت پوشش خود قرار داده است و دانش آموزان را مجبور می کند به جای رفتن به مدرسه از طریق تلفن همراه و فضای مجازی به مدرسه بروند. کارشناسان و متولیان فرهنگی تاکید کرده اند که تعطیلی طولانی مدت مدارس باعث افت تحصیلی، افسردگی و کم تحرکی دانش آموزان می شود و طبق دستورات بهداشتی کلاس ها باید به آرامی باز شود که در نهایت پس از تعطیلات نوروزی تحت عمل جراحی قرار گرفت.
اما کارشناسان آموزش و پرورش، مربیان و مربیان ضمن تمرکز بر افت تحصیلی و ضعف تحصیلی دانش آموزان طی دو سال گذشته، بسترهای نامناسب آموزش آنلاین، زیرساخت های ضعیف حوزه اینترنت و عدم مهارت معلمان در تولید محتوا و فناوری را مورد توجه قرار داده اند. مهمترین دلایل هستند.

بر اساس مطالعات انجام شده، مهمترین ابزار ارتباطی یا نرم افزار شاد مورد استفاده دانش آموزان در طول آموزش آنلاین دارای مشکلات فراوانی است که به دلیل تعجب مسئولان و شیوع ویروس کرونا، استفاده از آن مجبور به آموزش دانش آموزان در دو و یک سال گذشته شد. نیم سال مشکلات غیر مرتبط با ضعف زیرساخت اینترنت.

یکی دیگر از مشکلات آموزش از راه دور این است که به دلیل عدم آشنایی معلمان با روش های آموزش الکترونیکی، زمان زیادی صرف روش های یادگیری و ارزشیابی می شود. اگر معلمان و مربیان با محیط یادگیری آنلاین آشنا و آموزش دیده بودند و دانش آموزان برای شرایط مختلف از جمله شیوع بیماری مهارت حضور در کلاس های مجازی را کسب می کردند، اکنون شاهد افت تحصیلی در کنار سایر مشکلات اجتماعی و فرهنگی هستیم. برای دانش آموزان. مشکلات ناشی از کمبود زیرساخت ها و مهارت های آموزشی در فضای مجازی و تعجب مسئولان اپیدمی کرونا است.
در عین حال، کمبود معلم و خانواده در شرایطی که زیرساخت‌ها ضعیف است، باعث می‌شود کشور فرصت یادگیری در آموزش یکپارچه (مجازی) را از دست بدهد و کشور با بحران شدید آموزشی مواجه شود. . کاهش

آموزش یک فرآیند حضوری است!

محمدرضا نیکون نژاد کارشناس آموزش و پرورش و فعال صنفی در گفت و گو با صبح نو با بیان اینکه آمارهای جهانی نشان می دهد در دو سال و نیم گذشته دانش آموزان زیادی در دنیا ترک تحصیل کرده اند، گفت: ; اما این عدد رایج است و در ایران به دلیل فرهنگ و زیرساخت ها بیشتر است.
وی با بیان اینکه سنجش سطح علمی و باسوادی دانش‌آموزان در کشور بر اساس نمرات بیش از 80 درصد است، افزود: این سنجش در سایر کشورها به‌ویژه در منطقه اسکاندیناوی بهتر است و به همین دلیل دانش‌آموزان تقلب نمی‌کنند.

به گفته نیک نژاد، افت آموزش در سطح ملی و جهانی قطعی است و باید هر چه سریعتر چاره ای اندیشیده شود تا از تبعات بلندمدت آن جلوگیری شود.
او گفت: «حتی در ایالات متحده، جایی که نظام سرمایه داری در قدرت است، دیگران از جمله بیل گیتس، آموزش روباتیک را پیشنهاد می کنند که به دلیل اینکه یک اقدام انسانی دو طرفه است، اجرا نشده است».

عدم نظارت والدین

نیکونژاد همچنین با اشاره به نقش مخرب والدین این که مانند هلیکوپتر به سمت فرزندان خود پرواز کنند و اجازه اشتباه ندهند، افزود: آنها در تقلب دانش آموزان که خیانت به کودکان است تخصص ندارند.
اکنون با بازگشایی مدارس مشخص شده است که این دانش آموزان بسیار آسیب پذیر هستند در حالی که معلم در جریان آموزش مجازی به سوالات این مرد پاسخ داده است که البته با کمک والدین این کار را انجام داده است. فکر می کند از قبل همه چیز را می داند، “او گفت.
به گفته این کارشناس مدیریت آموزش، معلم کلاس های حضوری پس از آشنایی با دانش آموزی که چیز زیادی در مورد موضوع یاد نگرفته است، سعی می کند با تکالیف تکمیلی و توضیحات لازم به او در یادگیری درس کمک کند.

آموزش زخم بستر!

وی افزود: شاهد بودیم که برخی از دانش‌آموزان در حالی که معلم در حال تدریس ریاضی در نرم‌افزار «هپی» است، در رختخواب هستند؛ بنابراین والدین اجازه ندارند در آموزش فرزندان خود که به‌طور رسمی توسط کلاس کمدی انجام می‌شود، دخالت کنند.

بسیاری از مدیران و دستیاران مدارس در زمان کرونا معلمان را به جای نظارت بر آنها کنترل می کردند. مهم نیست معلم در فضای مجازی باشد اما خوب نباشد.
«مهم نیست معلم در فضای مجازی باشد اما بی اثر باشد؛ ورود و خروج او به کلاس های آنلاین اگر به نتیجه مطلوب نرسد، مهم نیست.

وی افزود: اگر بر عملکرد معلمان نظارت درستی می شد شاهد افت تحصیلی دانش آموزان نبودیم. اگر به جای پرداختن به این مسائل، به کیفیت آموزش توجه می شد، وضعیت بسیار بهتر بود. ویدئویی از خواندن یک معلم در فضای مجازی منتشر شد که بسیار ناراحت کننده بود.

مهارت های ضعیف دانش آموزان ابتدایی در کلاس اول

نیکونژاد با بیان اینکه افت تحصیلی در مقاطع ابتدایی به ویژه در دوره اول، دوم و دوم بیشتر به چشم می خورد، گفت: «نوشتن، خواندن و حساب کردن سه مهارتی بود که سال ها آموزش داده شد، اما کیفیت پایین آموزش در دوران تاج گذاری و آموزش آنلاین». کلاس سوم. به دلیل عدم ارتباط مستقیم با معلم، همکلاسی ها و مسئولین مدرسه به شدت آسیب دیدند و اکثر دانش آموزان این مقطع در این مهارت ها دچار ضعف و ضعف شدند. وی بار دیگر تاکید کرد: متأسفانه مداخله و عملکرد بی مورد والدین در این زمینه ضعیف و غیرکارشناسی است و بر وسعت این آسیب می افزاید. بررسی ها نشان داده است که دانش آموزان سه مقطع ابتدایی در ریاضیات و املا به دلیل مهارت های ضعیف در نوشتن و ریاضی مشکل دارند.

اما راه حل چیست؟

به گفته نیکونژاد؛ تعطیلات تابستانی به عنوان فرصتی طلایی برای جبران افت تحصیلی در کنار آموزش ضمن خدمت معلمان و مربیان برای جبران مشکلات ذکر شده و تعیین سطح دانش آموزان از جمله راهکارهایی است که می تواند به رفع مشکلات تحصیلی کمک کند.

بر اساس این آمار شاهد کاهش 40 درصدی تحصیلات دانش آموزان ابتدایی بوده ایم. اما این عدد رایج است و در ایران به دلیل فرهنگ و زیرساخت ها بیشتر است.

منبع: صبح نو