دفاتر پیشخوان؛ باز کردن یا گره زدن؟!



هانیه فیاض شهرآرانیوز; رنگ مشهد در شرایط کرونا دوباره نارنجی شده است، اما گویا دفاتر پیشخوان شهر گوش به این حرف ها نمی زنند. کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی باعث بهبود وضعیت شهروندان سرگردان در دفاتر پیشخوان نمی شود.

در «گزارش سرزده» امروز به درخواست شهروندان، دفاتر پیشخوان شهرک سوژه گزارش صفحه صدای مردم شد.

خانم ملک زاده یکی از خوانندگان ثابت روزنامه مشهد است. وی در تماس با صفحه “صدای مردم” به مشکلات دفاتر پیشخوان، ازدحام بیش از حد آنها، نبود خدمات رسان و قطعی سامانه اشاره کرد. «این روزها که کرونا بدتر شده، آیا به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده‌اید؟ بی نظمی، ازدحام و سرگردانی شهروندان را آزار می داد.

90 درصد مردم برای انجام کارهای اداری از جمله وصل و قطع آب، برق، گاز و تلفن، تلفن همراه، پرداخت قبوض، امور مربوط به بیمه سلامت و … به این دفاتر مراجعه می کنند، اما صف های طولانی منتظر نوبت در نهایت منجر خواهد شد. دعوا و ایجاد نارضایتی در بین شهروندان».

یکی دیگر از شهروندان در خصوص مشکلات دفاتر پیشخوان شهرستان به شماره ۰۱۶…۰۹۱۵ پیامکی به روزنامه بابیان ارسال کرد. دو هفته پیش در یکی از دفاتر پیشخوان شهر در مورد پاسخ اپراتور بحث شد. و دو ساعت انتظار برای پاسخگویی مشتری.

شرکت مخابرات برای پرداخت هزینه تلفن ثابت پیامکی ارسال می کند. خط تلفن من که پیامک در آن ارسال شده است امروز فعال نیست و به دلیل عدم اطلاع از مبلغ نهایی پرداخت، فراموش کردیم قبض را پرداخت کنیم. در نتیجه خط تلفن ما قطع شد. برای وصل مجدد خط، دو ساعت در دفتر پیشخوان منتظر ماندم و شاهد ناراحتی و شکایت شهروندان بودم.

یک نام بنویسید یا یک دستگاه ضبط زمان نصب کنید

اولین مقصد ما یکی از دفاتر پیشخوان در خیابان خواجه ربیع مشهد بود. بی رنگ است؛ خسته و گیج با کاربر پیشخوان بحث کرد. خانم نسبتاً جوانی که به نظر می رسید مسئولیت این اداره پیشخوان دولت را بر عهده داشت، به سراغ آنها رفت و برای دفاع از کاربر گفت: آرام باشید. وقتی نوبت شما می شود، کار شما شروع می شود.

پیرزن پاسخ داد: چه کسی نوبت را تعیین می کند که همه اینجا بایستند و چه کسی اول کار خود را انجام می دهد؟ علت ناراحتی اش را پرسیدم. وی خود را علینژاد معرفی کرد و گفت: مریض هستم و آلرژی شدید دارم اما امروز به دلیل دریافت پیامک قبض برق باید به این مطب مراجعه کنم. البته من سالهاست اینجا مشتری هستم و متاسفانه دستور مشخصی وجود ندارد.

می گوید: بارها در اینجا شاهد اختلاف بر سر فلان کار بوده ام. واقعا خوب نیست در شرایط کرونا این تعداد مراجعه کننده در فضای بسته منتظر بمانند. از همه مهمتر، اگر کسی حرفی برای گفتن نداشته باشد، حقش ضایع شده و باید صبر کند.

وی ادامه داد: حداقل برای جلوگیری از بی عدالتی نام بنویسند یا دستگاه ثبت زمان نصب کنند.

نبود پیشخوان بیمه سلامت در دفاتر پیشخوان

در یکی دیگر از دفاتر پیشخوان در خیابان پورسینا، مردی پیامک تلفن همراهش را نشان داد و گفت: از صبح به دفاتر زیادی رفتم، اما گفتند پیشخوان بیمه نداریم. من این سؤالات متداول را فقط برای پرسیدن در مورد این پیامک پیدا کردم. چرا برخی دفاتر پیشخوان دولت دارای بیمه درمانی هستند و برخی دیگر بیمه درمانی ندارند؟

توزیع خدمات بیمه با پراکندگی جغرافیایی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی در پی شکایت شهروندان مبنی بر سرگردانی برای کسب اطلاعات بیمه سلامت تصریح کرد: بیمه سلامت یکی از خدماتی است که دفاتر احتمالاً این بخش را فعال می کنند به دلیل درآمدزایی ناشی از آن است. بیمه پرداخت؛ اما خود بیمه گر به گونه ای عمل کرد که امور مربوط به این بیمه را نمی توان به همه دفاتر واگذار کرد.

علی دلگیر ادامه داد: در حال حاضر خدمات بیمه ای در دفاتر پیشخوان با توزیع جغرافیایی مناسب ارائه می شود تا مدیریت کافی و مناسبی بر آنها داشته باشند. دفاتر پیشخوان از نظر فضا، نیروی انسانی و تعداد امتیازی که دارند انتخاب می شوند. در صورت درخواست مردم در برخی از دفاتر، امکان اجرای آن وجود دارد. زیرا سالانه حدود 5 تا 10 دفتر بیمه سلامت در مناطق شهری اضافه می شود.

پذیرش نوبت اینترنتی شهروندان تشویق می شود

دبیر اتحادیه صنف دفاتر پیشخوان استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چرا دفاتر پیشخوان دولت سامانه نوبت دهی ندارند، گفت: داشتن سامانه نوبت دهی جزو الزامات اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر نیست. به جز دفاتری که خدمات شناسنامه و کارت ملی ارائه می دهند این دفاتر باید دارای سیستم نوبت دهی برای مراجعین باشند.

مهدی ایرانمنش می گوید: در خصوص موارد گزارش شده، پیگیری های لازم انجام و اخطار کتبی داده خواهد شد تا در اسرع وقت دستگاه ثبت نوبت در دفتر پیشخوان نصب و راه اندازی شود. وی وعده داد: حتما جلسه مشترکی با رئیس سازمان ثبت احوال مشهد و مسئول حراست آن برگزار خواهیم کرد تا مشکل سریعتر حل شود.

وی همچنین به سامانه الکترونیکی نوبت دهی دفاتر پیشخوان اشاره کرد و ادامه داد: شهروندان برای اتلاف وقت و همچنین پرهیز از ازدحام بیش از حد دفاتر در ایام کرونا می توانند وارد سامانه شوند. nobat.epishkhan.ir و قبل از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت به صورت آنلاین وقت خود را تعیین کنید.

وی افزود: متاسفانه مردم برای کوچکترین کارهای خود مانند پرداخت قبوض در حالی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می کنند که در کمترین زمان می توانند کار خود را به آسان ترین شکل انجام دهند.