ریدایرکت چیست؟ شرح کامل ریدایرکت 3XX و تاثیر آن بر سئو


به طور خلاصه و ساده می توان گفت که ریدایرکت ها هستند ارسال کاربران از یک آدرس اینترنتی به آدرس دیگر. مدیران وب‌سایت‌ها اغلب از این کد برای صفحاتی استفاده می‌کنند که حذف شده‌اند، آدرس‌شان را تغییر داده‌اند، یا محتوای تکراری دارند تا بازدیدکنندگان و خزنده‌های گوگل با پیام‌های 404 (یافت نشد) روبرو نشوند. این اقدام باعث ایجاد تجربه کاربری خوب و تاثیر مثبت در سئو سایت می شود. در این مقاله به بررسی انواع ریدایرکت (301 به 308) می پردازیم و سعی می کنیم شما را با انواع ریدایرکت آشنا کنیم.

اهمیت استفاده از ریدایرکت چیست؟

دلایل زیادی برای استفاده از انواع مختلف تغییر مسیر وجود دارد، از جمله:

  • با استفاده از تغییر مسیر، ترافیک ورودی را از صفحه ای که دیگر وجود ندارد به آدرس جدیدی منتقل می کنید.
  • در مفاهیم سئو، زمانی که آدرس یک صفحه را ریدایرکت می کنید، اعتبار آن صفحه که شامل بک لینک های آن نیز می شود، منتقل می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را از سایت ایران وب لایف مطالعه کنید:

  • تغییر مسیر با جلوگیری از ورود آنها به “404 صفحه یافت نشد” تجربه کاربر را بهبود می بخشد.

جان مولر (یکی از مهم ترین افراد در دنیای وب مستر گوگل) نیز به صفحه 404 مراجعه می کند. در توییتر گفت:

اگر بک لینک های شما نمی روند (404)، ما معمولا آنها را در رتبه بندی به حساب نمی آوریم. اگر به کسی چیزی را معرفی می کنید که دیگر وجود ندارد، قطعاً توصیه خوبی نیست!

چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

  • شما در شرف ارسال یک URL هستید. (از com/a تا sample.com/b)
  • شما یک صفحه را حذف کرده اید.
  • شما صفحات برچسب یا دسته بندی را با کلمات کلیدی مشابه صفحات دیگر خود ایجاد کرده اید. (به عنوان مثال در مقاله سئو چیست، شما تگ What is SEO را قرار داده اید!)
  • شما وب سایت را به دامنه جدیدی منتقل کرده اید. (به عنوان مثال، شما از com به x.net یا هر TLD دیگری منتقل شده اید.)
  • شما دو یا چند صفحه سایت را ادغام خواهید کرد.
  • هنگام تعویض سایت از پروتکل امن HTTP به HTTPS

در بالا به چند مورد از رایج ترین کاربردهای ریدایرکت اشاره کردیم، در موارد دیگر نیز می توانید طبق نظر خود از ریدایرکت استفاده کنید، اما بهتر است قبل از آن با یک متخصص سئو مشورت کنید.

301 تغییر مسیر

انواع تغییر مسیر

به طور کلی، ما دو نوع تغییر مسیر داریم: به طور دائم یا به طور موقت! کاربران نمی توانند تفاوت بین این دو را تشخیص دهند، اما هر نوع برای موتورهای جستجو مهم است. حالا چرا:

وقتی صفحه ای را حذف می کنید و از تغییر مسیر دائمی استفاده می کنید، به موتورهای جستجو اطلاع می دهید که می توانند صفحه قبلی را از فهرست خود حذف کنند. اگر بتوانید آدرس صفحه را برگردانید، یک تغییر مسیر موقت نیز انجام دهید.

1- تغییر مسیر HTTP

تغییر مسیر از ناحیه http به صورت زیر عمل می کند:

مرورگر کاربر URL قدیمی را از سرور درخواست می کند و سرور به طور خودکار URL جدید را نمایش می دهد. از دید کاربر، این نوع تغییر مسیر کاملا بدون درز بوده و در کسری از ثانیه اتفاق می افتد. کل این عملیات با پاسخ دادن از طریق کد 3XX انجام می شود. برخی از موارد رایج تغییر مسیر 300; به شرح زیر است:

  • 301: انتقال دائم

تغییر مسیر 301 به Google نشان می دهد که انتقال دائمی است. این نوع انتقال بهترین راه برای حفظ ارزش بک لینک ها در صفحه است، اما به یاد داشته باشید که با هر تغییر مسیر، ارزش صفحه کاهش می یابد. پس فقط در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

  • 302: تغییر مسیر موقت

ریدایرکت محبوب دیگر نوع 302 است که نشان دهنده تغییر مسیر موقت به گوگل است. اگرچه تغییر مسیر 302 موقتی است، اما همچنان ارزش و اعتبار را منتقل می کند، اما این فرآیند زمان می برد. به طور کلی، فقط در صورتی از 302 استفاده کنید که بخواهید بعداً URL اصلی را برگردانید.

علاوه بر دو مورد بالا، 3 تغییر مسیر دیگر وجود دارد که معمولاً استفاده نمی شوند:

  • 303: به طور موقت تغییر مسیر داد

303 تغییر مسیری است که وقتی صفحه قبلی در دسترس نباشد کاربران را به صفحه مرتبط دیگری می فرستد (معمولاً زمانی که کاربران قبلاً فرمی را ارسال کرده اند و نمی توانند دوباره ارسال کنند).

  • 307: به طور موقت تغییر مسیر داد

مشابه ریدایرکت 302 است، اما درخواست را برای بازنشانی صفحه به روشی دیگر به سرور هدایت می کند. (302 برای سئو بهتر است.)

  • 308: برای همیشه تغییر مسیر داد

تغییر مسیر دائمی مشابه 301 است که نوع ترجیحی 301 برای SEO است.

2- ریدایرکت متا رفرش

برخلاف نوع HTTP، تغییر مسیر metarefresh به جای سرور در سمت مشتری و مخاطب اجرا می شود. اگر نیاز به تغییر مسیر دارید، تغییر مسیرهای HTTP برای سئو بهتر از متا رفرش هستند. اما چرا؟

ریدایرکت های متا رفرش گوگل و بازدیدکنندگان وب سایت را گیج می کند زیرا این نوع تغییر مسیر کندتر عمل می کند، به تجربه کاربر آسیب می رساند و می تواند منجر به ایندکس شدن صفحه اشتباه توسط گوگل شود. همچنین با توجه به توصیه های گوگل، استفاده از تغییر مسیر سمت سرور به دلیل انتقال ارزش نسبت به متا رفرش توصیه می شود.

نرخ تازه سازی و تاخیر آن (0 به معنای عدم تاخیر) به صورت کد زیر است:

3- جاوا اسکریپت تغییر مسیر

تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت نیز در سمت کلاینت اتفاق می افتد. مانند ریدایرکت های متا رفرش، نوع جاوا اسکریپت نیز برای سئو توصیه نمی شود. این به این دلیل است که گوگل ممکن است صفحات شما را به درستی در هنگام تغییر مسیر با جاوا اسکریپت ایندکس نکند. (خزنده ها در خواندن فایل های جاوا اسکریپت مشکل دارند.)

تغییر مسیر جاوا اسکریپت به شرح زیر است:

window.location.replace(“

تغییر مسیر سئو

نحوه تغییر مسیر به CMS های مختلف

1- به CMS وردپرس تغییر مسیر دهید

اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه های سئو مانند Yoast و Rank Math صفحه را به سرعت و در چند مرحله برای شما هدایت می کنند. فقط باید آدرس قبلی و آدرس مقصد جدید را وارد کنید و همچنین می توانید نوع ریدایرکت (301 به 308) را برای آن انتخاب کنید.

2- تغییر مسیر دستی با کد

با استفاده از فایل htaccess و ویرایش آن می توانید انواع ریدایرکت ها را به صورت زیر پیاده سازی کنید. (توجه داشته باشید که این کدها فقط مربوط به افراد حرفه ای است و خطاهای موجود در این فایل می تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد.)

  • یک صفحه را تغییر مسیر دهید
1 تغییر مسیر 301 /old-page.html /new-page.html
  • دامنه قدیمی را به دامنه جدید هدایت کنید
1 RewriteEngine است
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]
3 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]
4 RewriteRule ^(.*)$ [L,R=301,NC]
  • تغییر مسیر دامنه با www در سمت چپ www یا برعکس
1 RewriteEngine است
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
3 RewriteRule ^(.*)$ [L,R=301,NC]
  • تغییر مسیر دامنه از HTTP بر HTTPS
1 بازسازی موتور
2 RewriteCond %{HTTPS} تخفیف
3 RewriteRule ^(.*)$ [L,R=301]

منابع:

منبع اخبار ریدایرکت چیست؟ توضیحات کامل ریدایرکت 3XX و تاثیر آن بر سئو سایت خبری تکنا در آدرس تکنا موجود است.