غبار پای زائران معلول – قدس آنلاین | ایستگاه خبری



بسیاری از زائران پیر و بیمار یا زائران بیمار و ناتوان سالهاست که حسرت حضور در صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی را دارند، اما سختی راه رفتن با پاهای ضعیف و بیمار این آرزو را در دل آنها جا داده است. هم اکنون با همت آستان قدس رضوی و افزایش تعداد ویلچرها و وسایل نقلیه برقی زائران، این گروه از زائران از ابتدای ورود به حرم مطهر زیر سایه خادمان قرار گرفته و با حفظ و نگهداری در بین صحن ها و رواق ها حرکت می کنند. شأن آنها . شنیدن لذت لذت بردن از این خدمت زیباتر از سخنان خود زائران است و به همین دلیل در یک روز آفتابی تابستانی از خودروهای زائرانی که حرم مطهر را حمل می کنند با زائرانی که در بین صحن در حرکت بودند به گفت وگو نشستیم.

لبخندهایی که عمیق تر می شوند
در ورودی باب الرضا(ع) مانند سایر ورودی ها، دیدن چهره های امیدوار زائران لذت بخش است. کسانی که با هزار امید و آرزو وارد این خانه بهشتی می شوند و در ابتدا با دیدن گنبد و گلدسته های حرم، احساسشان عوض می شود. در این میان عده‌ای هستند که جدای از لذت بردن از فضای معنوی حرم، وقتی چشمشان به خودروهای حامل زائران و خادمان آماده خدمت می‌افتد، لبخندی عمیق در چهره‌هایشان دیده می‌شود، زیرا غیرضروری است. به دلیل گزگز پاها و ضعف بدنی. روی اولین فرش در دورترین حیاط بنشینید و تا حد امکان به ورودی رواق، پنجره آهنی، میخانه و… نزدیک شوید.
خادمی که راننده زائر است در باب الرضا(ع) منتظر تکمیل ظرفیت وسیله نقلیه است و مسئولان ایستگاه با مهربانی زائران سالخورده و بعضاً جوان را راهنمایی می کنند تا با همراهان خود به نوبت سوار زائران شوند.

بیشتر سر میزنم
ریحانه مظاهری از زائران شهر اصفهان است و در صف زائران منتظر نوبت خود ایستاده است. وی گفت: فاصله باب الرضا(ع) تا صحن های اندرونی زیاد است و برای ما که می خواهیم به صحن انقلاب برویم و نمی توانیم مدت زیادی پیاده روی کنیم، این وسایل نقلیه کمک خوبی است. وی ادامه داد: وجود این خودروها باعث می شود بیشتر برای زیارت بیایم و روزی دو بار برای رفت و آمد از آنها استفاده کنم.
آن زائر همچنین درباره خدمات ارائه شده توسط خادمان گفت: رفتار خادمان بسیار محترمانه بود و زائران را تکریم می کردند، به گونه ای که برای سالمندان چارپایه می گذاشتند تا بتوانند راحتتر سوار شوند و سوار شوند. وقتی تواضع و مهربانی آنها را دیدم، احساس کردم این رویکرد خیلی خوب است. مهتاب وکیلی به مدت دو روز از شهر تبریز میهمان معظم له بود. وی سوار بر زایربار می گوید: این بار بارها از زیربار استفاده کرده ام، این سرویس بسیار مفید است، کمتر خسته می شویم و زیارت بهتر است. وی ادامه داد: وقتی وارد حرم امام هشتم (ع) می شویم همه خادمان با مهربانی با ما برخورد می کنند و همین برخورد را در رفتار رانندگان زائران می توان دید. ) دو ساعت تا اذان ظهر باقی مانده و روز به روز جمعیت بیشتری وارد حرم امام هشتم (ع) می شوند. چند زن در ورودی باب الرضا(ع) منتظر زائران هستند.

رضایت زائران از خدمات خادمان
یکی از آنها گفت: ما اهل کرمان هستیم و امروز آخرین باری است که به زیارت حرم آمده ایم. در روزهای گذشته هر وقت وارد حرم می شویم با ماشین های زائر به میدان آزادی می رویم و برخورد و رفتار خادمین و رانندگی آنها بسیار خوب است و آدم احساس راحتی می کند. خانم ادامه داد. منتظری: بیشتر همراهان ما پیرزن هستند و زائران داخل حرم به آنها کمک می کنند تا راحت به زیارت بروند.
دقایقی نگذشته بود که همه زائران سوار ماشین شدند و خادم راننده پس از قرائت صلوات جمعی به سمت محوطه کوثر حرکت کرد.

برای نتیجه خوب دعا کنید
پس از شنیدن سخنان زائران دقایقی با خادمان مسئول خدمات رسانی به زائران صحبت کردم. جواد ضرابی یکی از رانندگان خودروهای زائر در جاده باب الرضا(ع) به سمت صحن کوثر بود. وی گفت: 10 سال فرصت خدمت به حرم مطهر رضوی را داشتم که هشت سال به عنوان راننده زائر خدمت کردم. وی ادامه داد: وقتی به حرم می رسم و به عنوان راننده زائر خدمت می کنم، گذر زمان را حس نمی کنم و تمام مشکلات زندگی ام را فراموش می کنم. ضرابی افزود: بهترین دعایی که از زائران می شنوم عاقبت به خیری برای من و خانواده ام است و از آنها هم می خواهم دعا کنند که در تمام عمرم در خدمت موفق باشم.

شرمنده محبت سالمندان هستیم
محمد منصوری یکی دیگر از رانندگان زائر است که از 13 سال خدمت خود در حرم هشت سال زائر راننده بوده است. وی گفت: وقتی بزرگان را جابه جا می کنیم با دعا و رفتار خود ما را با محبت خود تحقیر می کنند، ما انتظار خدمت را نداریم اما وقتی این لطف و محبت را می بینیم بسیار خوشحال می شویم و احساس می کنیم خدمتی شایسته کرده ایم. از شأن یک زائر. وی ادامه داد: مسافران هنگام پیاده شدن از زیربار دعاهای مختلفی از جمله موفق و سلامتی می کنند و از خدا و امام رضا(ع) می خواهند که برای ما کربلا را زیارت کنند.
تا دقایقی دیگر با سید محمد جواد موسوی رئیس اداره ویلچر و خودروهای زائر صحبت خواهم کرد تا از خدمات این اداره بیشتر مطلع شوم. وی ابتدا به محورهای تردد این خودروها پرداخت و گفت: هفت مسیر خدمات رسانی برای زائران در نظر گرفته شده است که سه مسیر آن در داخل حرم مطهر و بقیه در ورودی های حرم و خارج از آن قرار دارند. وی افزود: در هر یک از این محورها معمولا چهار خودروی زائر، مهمانان امام هشتم (ع) را حمل می کنند که این تعداد بسته به تعداد زائران و ازدحام محورها ممکن است متفاوت باشد. به گفته وی در حال حاضر 80 زائر فعال در حرم مطهر و ورودی های آن فعال هستند و برای خدمت رسانی به زائران استفاده می شوند.

خدمات 24 ساعته
موسوی درباره روال این خدمت نیز توضیح داد: سرویس دهی با خودروی زائر به صورت 24 ساعته و در دو شیفت 12 ساعته و تنها در زمان نماز جماعت و برای اینکه توالی صف های نماز، حرکت زائران قطع نشود. برای چند دقیقه متوقف شد وی افزود: هر ایستگاه یک افسر نظمیه دارد که وظیفه آن کمک به زائران معلول و قرار دادن صندلی چوبی برای بالا و پایین رفتن آنها است. به گفته وی، به دلیل برقی بودن این خودروها، رانندگان خودروهای زائر باید افرادی باشند که گواهینامه رانندگی داشته باشند، مهارت رانندگی با خودروهای برقی را نیز داشته باشند و به همین دلیل کلاس های آموزشی برگزار می شود. برای آنها برگزار شد.
موسوی همچنین درباره تعداد زائران آورده شده توسط این زائران افزود: به طور میانگین در هر محور هفت زائر به صورت همزمان خدمت می کنند و هر زائر در هر حرکت و به طور کلی هر ساعت 16 زائر را می آورد. 1800 نفر زائر بسیج شده بودند.