متابولیسم بالا چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟


تمام فرآیندهای شیمیایی در بدن شما متابولیسم نامیده می شود. هرچه متابولیسم شما سریعتر باشد ، به کالری بیشتری نیاز خواهید داشت. یکی از دلایلی که باعث می شود افراد با وجود خوردن زیاد وزن خود را افزایش ندهند ، متابولیسم بدن آنهاست ، دیگران حتی اگر کمتر غذا بخورند می توانند وزن خود را افزایش دهند.

متابولیسم معمولاً به عنوان میزان متابولیسم شناخته می شود و شامل تعداد کالری هایی است که در یک زمان معین می سوزانید. به آن سوزاندن کالری نیز گفته می شود. متابولیسم را می توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد:

  • میزان متابولیسم پایه (BMR): در این حالت ، کالری در هنگام خواب یا استراحت عمیق مصرف می شود. حداقل میزان سوخت مورد نیاز برای گرم نگه داشتن ریه ها پمپاژ قلب ، مغز و بدن برای کار است.
  • میزان متابولیسم در حالت استراحت (RMR): حداقل متابولیسم برای زنده نگه داشتن بدن و عملکرد مناسب در حالت استراحت مورد نیاز است. به طور متوسط ​​، 50-75 of از کل کالری مصرف شده در نتیجه سوزانده می شود.
  • اثر حرارتی غذا (TEF): این مقدار کالری است که بدن هنگام هضم می سوزاند. TEF معمولاً حدود 10 درصد از کل مصرف انرژی را تشکیل می دهد.
  • اثرات حرارتی ورزش (TEE): کالری در حین ورزش سوزانده می شود.
  • حرارت زایی فعالیت های غیر ورزشی (NEAT): تعداد کالری مورد نیاز برای انجام فعالیتهای روزانه غیر از ورزش. این مقدار کالری با حرکت عادی ، حالت بدن ، ایستادن و راه رفتن مصرف می شود.

عوامل متعددی بر متابولیسم شما تأثیر می گذارد:

سن

متابولیسم بدن ما با افزایش سن کاهش می یابد. باعث افزایش وزن در سنین بالا می شود و منجر به از دست دادن توده عضلانی می شود.

جنسیت

متابولیسم بسته به جنسیت متفاوت است. مردان دارای توده عضلانی بیشتری هستند و بنابراین متابولیسم آنها بیشتر از زنان است. سن و جنسیت علل متابولیسم هستند که نمی توانید آنها را کنترل کنید. با این حال ، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند به شما در سالم ماندن کمک کند.

ادامه مطلب را بخوانید تا دریابید که چه چیزی را می توانید برای بهبود متابولیسم خود و در نتیجه داشتن اندامی سالم و متناسب کنترل کنید.

بازی

جای تعجب نیست که ورزش می تواند به شما کمک کند زندگی سالم تری داشته باشید. متابولیسم ما در حین ورزش منظم افزایش می یابد و سپس بالا می ماند. این کار بدن شما را بدون ورزش سالم تر از بدن انسان می کند. در افراد مسن ، ورزش می تواند متابولیسم بدن را سالم نگه دارد. بنابراین ، ورزش کلید حفظ سلامتی و بهبود متابولیسم است.

با ورزش متابولیسم را افزایش دهید

بیشتر بخوانید: نحوه کنترل متابولیسم بدن برای کاهش وزن

چرا میزان متابولیسم بین افراد متفاوت است؟

متابولیسم در افراد مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر ، متابولیسم فرد در بدو تولد ممکن است سریعتر از دیگران باشد. اگرچه ژنتیک ممکن است در ایجاد این تفاوت ها نقش داشته باشد ، دانشمندان در مورد میزان تأثیر آنها بر متابولیسم ، افزایش وزن و چاقی به توافق نمی رسند.

جالب اینجاست که اکثر مطالعات نشان داده اند که افراد چاق متابولیسم کلی و میزان استراحت بالاتری نسبت به افراد با وزن طبیعی دارند. محققان می گویند این تا حدی به این دلیل است که افراد چاق ماهیچه های بیشتری دارند و می توانند وزن خود را تحمل کنند.

اما یک چیز بسیار واضح است ؛ متابولیسم افراد مختلف یکسان نیست. بیشتر این تغییرات به دلیل سن ، محیط و رفتار است. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش واقعی ژنتیک مورد نیاز است.

وضعیت گرسنگی چگونه است؟

سازگاری متابولیک ، که گرمای تطبیقی ​​یا “گرسنگی” نیز نامیده می شود ، ممکن است در چاقی نقش داشته باشد. در واقع واکنش بدن شما به کمبود کالری حالت گرسنگی است. وقتی غذای کافی دریافت نمی کنید ، بدن شما سعی می کند این کمبود انرژی را با کاهش متابولیسم و ​​کالری دریافتی شما جبران کند.

کمبود کالری منجر به کاهش میزان متابولیسم و ​​تغییر گسترده در کاهش وزن در انسان می شود. در برخی افراد ، به ویژه افراد چاق ، میزان سوخت و ساز بدن کندتر خواهد بود. هرچه این سرعت کندتر باشد ، کاهش وزن از طریق رژیم سخت تر خواهد بود.

ژنتیک ممکن است در گرسنگی نقش داشته باشد ، اما تلاش های قبلی برای کاهش وزن یا ورزش نیز می تواند نقش داشته باشد.

آیا می توانید با افزایش متابولیسم وزن خود را کاهش دهید؟

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. راه هایی برای کاهش آن وجود دارد که سرعت متابولیسم را افزایش می دهد. در اینجا چند نکته وجود دارد.

صبحانه بخورید که به افزایش متابولیسم کمک می کند

بر سر این نظریه که راز کاهش وزن وجود دارد این است که صبحانه را مانند پادشاه بخورید ، ناهار را مانند یک شاهزاده بخورید و شام را مانند یک فقیر بخورید. اما ما می توانیم مانند یک پادشاه صبحانه ، ناهار و شام بخوریم.

لازم نیست نگران میزان خوردن غذا باشید ، بلکه بر نوع غذایی که در بشقاب صبحانه خود قرار می دهید تمرکز کنید ، که واقعاً بر متابولیسم شما تأثیر می گذارد. یک مطالعه نشان داد که غذاهای پر قند و پروتئین بالا باید برای صبحانه مصرف شود. صبحانه مقداری پروتئین چرب مانند مرغ یا تخم مرغ بخورید.

بیشتر بخوانید: نقش غذا در متابولیسم بدن

ورزش هوازی انجام دهید

هنگامی که شما به طور منظم ورزش های هوازی انجام می دهید (شامل تمرینات متناوب با شدت بالا) ، فقط میزان کالری سوزی شما افزایش می یابد. اما تمرینات تناوبی با شدت بالا و تمرینات قدرتی می توانند متابولیسم بدن شما را برای چند ساعت پس از تمرین بالا نگه دارند و باعث می شوند که در هنگام انجام کارهای عادی چربی بیشتری بسوزانید.

اما مشکل اینجاست که ممکن است بخواهید به جای تمرینات بی وقفه با شدت بالا روی تردمیل راه بروید. برای سرعت بخشیدن به متابولیسم در این شرایط ، می توانید به تردمیل یک قسمت متناوب بدهید (تردمیل را بالا و پایین ببرید ، مانند بالا یا پایین رفتن از تپه).

چای سبز بنوشید

چای سبز آماده شده حاوی کافئین و اپی گالوکاتچین است. این ماده متابولیسم بدن را تسریع می کند. برای صبحانه یک فنجان چای و بعد از ظهر چای سبز بنوشید. البته به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد چای سبز می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین چای برای سلامتی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید