مرزبندی واقعیت و خیال در ادبیات دینی – پایگاه خبری قدس آنلاین



نویسنده ای که بهره گیری از علوم حوزوی و نگاه پژوهشی و پژوهشی او در عرصه تعلیم و تربیت، او را قادر ساخت که مبنای درستی از محتوای تند را برای نگارش کتاب داستانی مذهبی برای کودکان و نوجوانان انتخاب کند و راه دور برود و خود را در این عرصه اثبات کند. که اکنون می توانید نظر او را به عنوان یک متخصص در این زمینه جویا شوید. نویسنده کتاب «محمد (ص) مثل گل است» که کتابش به زبان‌های مختلف ترجمه شده و داستانی شبانه برای کودکان مسلمان است، در اقصی نقاط جهان رواج پیدا کرده است، از جمله آن‌ها که صبور بود. سه سال. به سوالات کتبی دانش آموزان مرکز فرهنگ و معارف قرآن پاسخ داد. او به صحبت های ما گوش می دهد و به سؤالات ما پاسخ می دهد.
فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، کمپین های فراوان کتابخوانی که این روزها راه اندازی شده و چالش ارتباط کودکان و نوجوانان با معارف حسینی از طریق کتاب های این ایام باعث شد به سراغ او برویم و از تجربیاتش و چگونگی چگونگی آن بپرسیم. میانجی بین تخیل و تخیل و اسناد تاریخی برای خلق داستان های مذهبی به ویژه برای کودکان.
ابهری در این گفت و گو به معرفی کتاب «دیدی گفتم» نوشته و مصور کلر ژوبرت که توسط انتشارات بشیر منتشر شده، نمونه خوبی از کتاب های مذهبی داستانی برای کودکان است که به زبانی ساده برای گروه سنی کودکان نوشته شده است. گفتگوی ما با این نویسنده را در زیر می توانید مشاهده کنید.

نویسندگان در نوشتن کتاب های مذهبی برای کودکان چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟
کتب دینی کودکان یا ادبیات دینی کودکان شامل سه عنصر شامل ادبیات، دین و کودک است. در این نوع کتاب ها، نویسندگان باید از ادبیاتی ساده، روان و جذاب استفاده کنند و موضوعات دینی قابل بحث را در نظر بگیرند و در نگارش کتاب های دینی نیازهای دینی و مذهبی کودکان را نیز در نظر بگیرند. اگر این سه عنصر در کتاب ها رعایت شود، می توان ادعا کرد که برای گروه سنی کودک مناسب است.

برای اینکه کتاب ها این سه عنصری را که گفتید داشته باشند، آیا نویسندگان قبل از نوشتن نوشته هایشان تحقیق می کنند؟
قاعده این است که نویسندگان تحقیق و پژوهش کنند وگرنه نمی توانند مشاور مذهبی در کنار خود داشته باشند. مسائل دینی نیازمند بررسی واقعی و تاریخی است. متأسفانه عده ای تعجب می کنند که چه چیزی را به ائمه نسبت می دهند، در حالی که مرز واقعیت و خیال باید در کتاب های مذهبی کودکان مشخص باشد، بسیاری از نویسندگان نیز در آثار خود این مرز را مشخص می کنند.

قبلاً گفتید نویسنده ای که با بچه ها صحبت می کند نتایج خوبی می گیرد و از همین اطلاعات برای نوشته هایش استفاده می کند. وقتی برای کودک داستان می گوییم یا داستان می خوانیم می دانیم که کودک صحبت می کند یا نه و چه سوالاتی در آن وجود دارد. به این ترتیب کتاب نوشته شده مفید و موثر خواهد بود زیرا مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند نویسنده ای که با مخاطب خود در ارتباط نیست اثری تولید می کند که نیازهای مخاطب را نادیده می گیرد و چنین کاری سودی ندارد. “؛ جدای از این بحث های روانشناختی، با چه موضوعاتی می توان ادبیاتی برای کودکان ایجاد کرد که هم آموزه های دینی را در آنها جذاب و هم نهادینه کند؟
قبل از نوشتن درباره دین برای کودکان، باید به علایق آنها توجه کرد. مثل اینکه ما اهمیت می دهیم که غذای مورد علاقه آنها چیست. اگر نویسنده ای موضوعی را انتخاب کند که بچه ها دوستش دارند، خوب می نویسد، اما اگر موضوع مورد پسند بچه ها نباشد، هر چقدر هم که متن بچه گانه و نزدیک به ذهن خیالی آنها باشد، برایشان جذاب نیست.
مشکل ما با نوشته های مذهبی کودک و نوجوان این است که موضوعات جذاب انتخاب نمی کنیم. البته گاهی موضوعات خوب است، اما نویسندگان طوری نمی نویسند که بچه ها لذت ببرند. ادبیات سنگین، نداشتن صمیمیت، توضیحات و جزییات سنگین، رعایت نکردن مختصر جملات و پاراگراف ها باعث دلزدگی کودکان و نوجوانان می شود.

آیا می‌توانید کتاب‌هایی را مثال بزنید که مرز واقعیت و تخیل را رعایت می‌کنند و در مورد ویژگی‌های آنها صحبت می‌کنند؟
یکی از کتاب های خوب در این زمینه کتاب «دیدم و گفتم» نوشته و تصویرگری کلر ژوبرت است، این کتاب امسال توسط انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است. در این کتاب داستان درختی به نام نخلی خانم آمده است، گنجشکی دوست این درخت بوده است، پس از وفات امام صادق (علیه السلام) امام کاظم (علیه السلام) در آن زمان فرزندی نداشتند، این کتاب است. روایت شده که گنجشک از آن نگران است، زیرا امام کاظم علیه السلام فرزندی ندارد، نسل ائمه اطهار علیهم السلام چه می شود. وقتی حدود 16 روز از ولادت امام رضا (علیه السلام) می گذشت، گنجشک به نخلی خانم ابراز نگرانی کرد و این درخت در جواب دوستش گنجشک گفت: نگران نباش، خداوند به امام کاظم (علیه السلام) عنایت می کند. پسری به نام علی (ع) و منظورش امام رضا (علیه السلام) است.
نویسنده در این داستان قسمتی را نوشته است که به درخت و گنجشک قدرت تکلم می دهد و بر اساس تخیلاتش با هم صحبت می کنند، اما قسمت هویت امام رضا (ع) کاملاً منطبق بر حقیقت است. و تاریخ، زیرا نشانه های امامت در کتاب «عیون اخبار الرضا» نوشته شیخ صدوق با موضوع امام رضا (ع) نوشته شده است و روشن است که مؤلف به بررسی «عیون اخبار الرضا» پرداخته است. او برای نوشتن کتابش تحقیق کرد.
از این رو نویسنده در نگارش کتاب «دیدی دیزم» چیزی به خود اضافه نکرده و تاریخ و واقعیت های تاریخی کاملاً از خیال جدا شده است، همچنین فضای ادبی رعایت شده و توانسته کودک را به سوی خود جذب کند.

کتب دینی کودکان تا چه حد مورد قبول این گروه سنی است؟
اگر عناصری که ذکر کردم در این نوع کتاب رعایت شود نه تنها مورد قبول بچه ها قرار می گیرد بلکه با آثار دیگر رقابت می کند.

به نظر شما برگزاری مسابقات کتابخوانی چقدر می تواند کتاب دینی کودک را به جامعه هدف معرفی کند و سرانه مطالعه را افزایش دهد؟
هر چه بیشتر بوی کتاب را در فضا پخش کنیم انگیزه آنها بیشتر می شود.اینگونه مسابقات را که مانند کتابخوانی است برگزار کنید و کارهای ساده ای مانند قرار دادن کتاب در دسترس و جلوی مردم انجام دهید.به خصوص بچه ها. در خانه. ، مدرسه یا مغازه، می تواند باعث ایجاد این عطر شود. .

خبرنگار: مهدیه قمری